سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

آشنايي با تهران

تهران بزرگ

آشنايي با تهران

تهران پايتخت ايران در پهنه‌اي بين دو وادي كوه و كوير و در دامنه‌هاي جنوبي البرز گسترده شده و ۱۱۹۰ متر از سطح دريا فاصله دارد.

اين شهر از سمت جنوب به كوه‌هاي ري و بي‌بي‌شهربانو و دشتهاي هموار شهريار و ورامين و از شمال به واسطه كوهستان محصور شده‌است.

تهران در قلب سه منطقه طبيعي

- كوهستان‌هاي شمالي تهران؛ كه بلندترين قله اين كوهستان - توچال - با ۳۹۳۳ متر بر تمام فضاي شهر مشرف است.
- دومين منطقه، دامنه‌هاي البرز است؛ كه به تپه ماهورها و دره‌هاي اوين، دركه، نياوران، حصارك و سوهانك منتهي مي‌شود و همواره خيل عظيمي از جمعيت را بسوي خود فرامي‌خواند.

- منطقه سوم دشتي است كه قسمت اعظم شهر تهران بر آن گسترده شده‌ و داراي شيب ملايمي با جهت شمالي- جنوبي است.
فضاي جغرافيايي شهر تهران در كوه و دشت به وسيله دو رود كرج در غرب و جاجرود در شرق مشخص مي‌شود كه در نزديكي كوير نمك در جنوب شرقي تهران به يكديگر مي‌پيوندند.

دماي تهران بين 7- تا 4/39 + درجه (ميانگين ماهانه حداكثر 27 و حداقل 1/0 درجه) و بارندگي سالانه 316 ميليمتر است.

وسعت تقريبي تهران 700 كيلومتر مربع است كه با حريم آن قريب دو هزار كيلومتر مربع مساحت دارد. جمعيت تهران حدود 8 ميليون نفر است كه با احتساب شهر هاي استان و شهركهاي اقماري آن چيزي حدود 12 ميليون برآورد مي‌شود. شوراي شهر، تهران را به 22 منطقه شهري تقسيم كرده است.

تهران بزرگترين و مهم‌ترين شهر ايران است. بر اساس اطلاعات دريافتي از سايت رسمي شهرهاي بزرگ دنيا، تهران به لحاظ مساحت صدو بيست‌و پنجمين كلان شهر دنياست.اما از نظر جمعيت در رتبه بيست و هشتم جهان قرار دارد. 

اين بزرگي و موقعيت ويژه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و جغرافيايي آن و تمركز امكانات (در مقايسه با ساير نقاط كشور) سبب شده بسياري از مردم كشور (براي كار، تحصيل، درمان، انجام امور اداري، خريد يا فروش كالا و تفريح) به اين شهر آمده و تدريجاً در آن ساكن شوند.

قريب 5/11% جمعيت كشور، 24% جمعيت با تحصيل عالي كشور، 26% توليد ناخالص ملي، 14% بودجه عمراني كشور، 5/26% بودجه جاري دولت، 38% امكانات فرهنگي و آموزشي و 26% امكانات درماني كشور در اين كلان شهر متمركز شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.